Wednesday, July 16, 2008

3500 TENTERA DAN POLIS SIAM DIBUNUH DI FATANI

Ketua Unit Hubungan Luar PULO (pertubuhan pembebasan Patani) Najib Saleh telah memaklumkan sudah 3500 orang tentera dan polis siam berjaya di bunuh oleh pejuang Islam Patani. Angka ini dikira sejak bermulanya perang secara terbuka yang dilancarkan pejuang Islam Patani sejak empat tahun yang lalu.

Menurut beliau lagi, sehingga ke hari ini tidak ada hari dan waktu tanpa pembunuhan di Fatani. Sekitar tahun ini, setiap hari tidak kurang daripada 5 orang polis dan tentera penjajah Siam yang dibunuh di Patani.

Pejuang-pejuang sudah mula berani menembak anggota polis di balai-balai polis, di dalam keretapi dan di tempat awam. Semenjak peristiwa pembunuhan di Tak Bai, ketakutan rakyat Patani sudah mula hilang. Mereka tidak lagi menumpukan kepada perang gerila sahaja.

Ramai penduduk Siam di Fatani sudah berpindah ke Bangkok dan menjual tanah-tanah mereka di Fatani. mereka sentiasa dirundung ketakutan apabila berada di Fatani.

Oleh kerana tentangan yang kuat daripada pejuang Fatani, kerajaan Thailand mula mengajak PULO ke meja rundingan. Ini menandakan mereka tidak lagi mampu bertahan di Fatani ekoran kematian tentera mereka semakin meningkat di sana.

Namun PULO tetap dengan pendirian mereka untuk merdekakan Fatani sebagai sebuah negara berdaulat. Demikian kenyataan terkini ketua unit hubungan luar PULO yang disiarkan oleh akhbar-akhbar di Turki dan negara-negara Arab.

1 comment:

Anonymous said...

hmmm teruskan perjuangan...