Friday, July 4, 2008

BEKAS TIMBALAN MENTERI SERTAI PAS MINGGU DEPAN?



Maklumat siber dan kawan-kawan yang rapat dengan pimpinan memaklumkan, seorang bekas timbalan Menteri daripada UMNO akan menyertai Pas minggu hadapan.

Timbalan Menteri ini dikatakan berasal dari negeri Pantai Timur. Siapakah menteri tersebut?

Ketiga-tiga negeri Pantai Timur iaitu Pahang, Terengganu dan Kelantan mempunyai bekas timbalan Menteri.

Di Pahang ada Dato Fauzi Abdul Rahman seorang bekas timbalan menteri di zaman 90-an. Beliau juga merupakan bekas ketua UMNO bahagian Kuantan. Dato Fauzi juga pernah menjadi ahl Parlimen Kuantan dan ADUN Beserah.

Beliau perah menimbulkan kontroversi apabila membuat laporan terhadap penyelewengan balak oleh bekas menteri besar Pahang Tun Khalil Yaakub. Kes ini menggemparkan Negara dan terdengar sejak daripada itu lagi desas-desus beliau ingin menyertai parti pembangkang.

Namun kemungkinan untuk beliau masuk PKR memang ada kerana dia dikatakan sebagai team Anwar ketika di dalam UMNO. Dengan Pas ada sedikit hubungan diantara beliau dengan Pesuruhjaya Pas Pahang Dato Tuan Ibrahim Tuan Man. Namun sejauh mana hubungan ini tidak diketahui.

Namun Dato Tuan Ibrahim pernah ke rumahnya ketika berlaku isu balak tersebut dan beliau dikatakan memberi kerjasama yang baik dengan memberikan maklumat penyelewengan yang didakwa. Tambahan pula ketika itu Dato Tuan Ibrahim merupakan ADUN Jengka.

Terbaru sebelum p;ilihanraya mac lalu, terdengar lagi desas desus beliau akan menyertai parti pembangkang, namun bukan Pas. Sebaliknya PKR.

Ada dua lagi dari negeri Pahang iaitu Datuk Hassan Arifin. Namun beliau bukanlah timbalan menteri pusat tetapi timbalan menteri besar Pahang di zaman Khalil Yaakub. Bekas ADUN Bukit Ibam ini mula dipingirkan UMNO selepas pemecatan Anwar Ibrahim. Ini kerana beliau juga dikatakan sebagai team Anwar di dalam UMNO.

Timbalan menteri seterusnya ialah adinda Sultan Pahang iaitu Tengku Azlan Sultan Abu Bakar. Bekas timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri dan timbalan menteri pengangkutan ini menimbulkan kontroversi baru-baru ini apabila menolak perlantikan beliau sebagi timbalan menteri oleh Pedana Menteri mac lalu.

Ahli parlimen Jerantut ini didakwa tidak berpuas hati kerana tidak dilantik menjadi menteri penuh setelah dua penggal memegang jawatan timbalan menteri. Namun sejauhmana hubungan beliau dengan Pas tidak diketahui. Jika beliaulah yang dimaksudkan, ada dua kemungkinan di sini.

Pertamanya hubungan beliau dengan penasihat Badan Perhubungan Pas Pahang, Tengku Puji Tengku Abdul Hamid yang juga bapa saudaranya. Keduanya mungkin wujud hubungan dengan pesuruhjaya pas Pahang sendiri Dato Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga meupakan penasihat agama Istana Pahang. Namun sehinga ke hari ini belum ada desas desus kemasukan beliau.

Beralih ke negeri Kelantan, adanya Dato Awang Adek bekas timbalan menteri kewangan dan timbalan menteri tenaga. Namun tidak ada sebarang maklumat berkaitan beliau. Di terengganu ada dua nama yang terkenal. Pertamanya Dato Rahman Bakar bekas MP Marang dan Dato Tengku Putera bekas MP Hulu Terengganu. Kedua-dua bekas timbalan menteri ini tidak dipilih menjadi calon dalam pilihanraya lalu kerana tidak sebulu dengan Idris Jusuh.

Namun Tengku Putera hari ini dilantik menjadi Speaker dun Terengganu satu kedudukan yang selesa dan beliau dikatakan sedang menyusun untuk mengambil kembali tempatnya di Hulu Terengganu dengan bantuan dan sokongan kuat Menteri Besar yang juga Pengerusi perhubungan baru UMNO Terengganu Dato Ahmad Said.

Bagi Dato Rahman Bakar pula, beliau didakwa telah memberi maklumat rahsia UMNO kepada Pas dalam pilihanraya lalu. Maklumat ini berkaitan dengan pengundi hantu yang ingin dibawa UMNO dalam pilihanraya lalu. Beliau dikatakan telah menghubungi Dato Mustafa Ali dan memberikan maklumat berkaitan dengan pengundi hantu yang dibawa masuk ke kawasan dun yang ditandingi Dato Mustafa Ali.

Namun maklumat pengundi hantu yang beliau berikan dilihat sebagai indakan protes terhadap calon UMNO daripada team Idris Jusuh. Sejauhmana hubungan beliau dengan Pas selepas itu tidak diketahui.

Mengikut analisis ini ada 5 tmbalan menteri terkenal di negeri Pantai Timur. Mungkin ada nama-nama yang terlepas daripada ingatan penulis. Siapakah diantara mereka yang akan menyertai Pas? Nantikan mingu hadapan.


1 comment:

Mohd Khairul Naim B Che Nordin said...

assalamualaikum saudaraku nasaie,moga berbahagia di Dimasyq. salam perantauan dari Jordan..:) NAIM