Monday, September 8, 2008

RAMADHAN DI SYAM

Ramadhan di damsyik sangat mengenakkan. Walaupun cuacanya kadang panas terik, namun ia tetap menyeronokkan. Semua masjid dipenuhi jemaah hampir setiap waktu. Jika d Malaysia, mungkin solat tarawihk sahaja yang ramai jemaah, adapun solat waktu hanya bertambah satu e dua saf. tetapi di Dimasyq, solat subuh dan asar seperti solat jumaat. Tambah tambah Jame Mahyuddin, Jame Abu Nur dan Jame Nablusi. Solat asar di Jame Mahyudin hanya tinggal 1 saf sahaja yang kosong. Meriah sungguh.

Pada pagi pertama Ramadhan, aku dikejutkan dengan budaya baru di sini. Mungkin ada di malaysia di kampung-kampung sewaktu ketika dahulu. Apa dia? Budaya mengejut sahur. Seawal jam 2.50 pagi sudah ada seorang lelaki yang akan memusing kawasan perumahan mengetuk gendang sambil melaungkan supaya bangun bersahur dan beribadat kepada Allah. Buka puasa pula mereka akan menembak meriam. Kadang dengar, kadang tidak.

Solat subuh sangat menyeronokkan. Hampir setiap hari aku ke Jame nablusi. Imamnya Sheikh Muhammad akan membaca 2 muka surat Al Quran setiap rakaat. Memang lama berdiri, tetapi mengasyikkan. Anak muda mendominasi 50 peratus jemaah. Yang tua sekitar 65 tahun ke atas mendominasi 30 peratus. Tidak ada masalah untuk solat lama walaupun sudah berusia 80 tahun kerana disediakan bangku untuk yang uzur. Mereka solat berdiri, tetapi jika tidak mampu mereka akan segera duduk. Jika di Malaysia, tua, uzur, sakit pinggang, sakit lutut jadi alasan untuk tidak berjemaah di masjid. Waktu muda katakan sibuk.

Tiap subuh ada kuliah subuh Sheik Ratib, jika dia tidak hadir, rakaman video akan diputarkan.

Solat tarawih pula boleh pilih puluhan masjid yang ada. nak solat cepat boleh ke Jame Sukar dan jame Butti. Tiap rakaat, satu ayat atau dua ayat sahaja di baca. Mungkin dalam masa 45 minit boleh habis 20 rakaat. Nak solat sederhana boleh ke Jame Abu Nur dan Jame zaid. Satu rakaat 1 muka surat, tetapi dibaca laju. Jika nak hayati bacaan yang panjang boleh ke Jame nablusi dan jame mahyudin. Jame Mahyudin, anak Sheikh Sukar imamkan.

Buka puasa pula boleh pilih jame. Biasanya kawan-kawan akan ke Jame Butti atau Jame hajibiah. Makan nasi arab lah. Tapi kami belum pernah lagi ke jame. Buka puasa dengan zaujah sahaja.

Demikianlah coretan bersahaja selepas buka puasa. Ok dah azan isyak, gua cau dulu.