Monday, September 8, 2008

AKU, SHEIKH SUKAR DAN TOK GURU HAJI HADI

Ketika mula sampai ke damsyik pada bulan mei yang lalu, aku menyewa satu bilik kecil berhampiran Jame sheikh Butti. Hampir tiap hari aku dapat memakmumkan solat diimamkan Sheikh said ramadhan al butti dan Sheikh Taufiq al Butti.

Namun di siang hari aku memilih untuk solat di Jame Sukar kerana walaupun sedikit jauh tetapi tidak perlu mendaki bukit. Mula-mula terkejut juga dengan nama Jame Sukar. apa yang Sukarnya? Kalau dalam bahasa Arab bermaksud 'gula', kalau Melayu bermakna susah. Namun setelah diperhatikan, tahulah aku, ia bersempena nama Sheikh Musa Sukar yang sudah tiada.

tetapi ada penggantinya bernama Shekh Muhamad Taha Sukar. ada yang mengatakan Shekh Muhamad taha Sukar ini cucu shekh Musa. jadi aku bertanya kawan-kawan, mana satu Shekh Muhamad Sukar(Shekh Sukar)? Tidak pernah dilihat pula di masjid ini.

Dipendekkan cerita, tahulah aku bahawa sheikh Sukar sudahpun uzur dan dia hanya bergerak dengan bantuan orang ramai. Dia juga dilihat berjemaah di Jame shekh Mahyuddin Ibnu Arabi.

Siapa Shekh Sukar? dia merupakan salah satu daripada 7 orang Sheikh Qura' di Syam yang mempunyai sanad hanya 4 tingkat dengan Ibnu abbas dan 5 tingkat dengan Rasullullah saw.

Anak muridnya yang terkenal bernama Sheikh samir dan sheikh anas. Setiap pagi ratusan Ajaanib yang belajar Al Quran dengan dua Sheikh ini di jame Mahyuddin. Budak melayu pun ramai. Biasanya nak lepas bacaan al fatihah dengan shekh samir memakan masa 2 minggu ke 4 bulan. Memang ketat sungguh.

Aku pun ngaji juga dengan Sheikh Muhamad di jame Nablusi, tetapi 3 atau 4 hari lepaslah surah Al Fatihah. Ini memakan masa berbulan-bulan. Hal ini menyebabkan aku ingin sangat bertemu dengan guru dua Sheikh ini yang aku hanya dengar namanya sahaja, solat di masjidnya setiap hari iaitu Sheikh Sukar.

namun tangguh punya tangguh, sehinggalah aku pulang bercuti ke Malaysia pertengahan July lalu. masuk bulan Ogos aku kembali ke damsyik dan masih menyimpan hasrat, paling kurang pun hendak bersalam dan menatap muka Sheikh Sukar.
Perasaan membuak-buak untuk bertemu dengan Shekh Sukar apabila aku berpindah rumah ke tepi jame sukar. sangat dekat. Tidak sampai 20 meter sahaja dengan rumah baru aku.

suatu pagi, aku berjalan dari rumah Akhi Marzuki bersama dindaku tersayang. kami melalui Suq Mahyudin yang sunyi sepi. Tiba-tiba kedengaran dari corong jame mahyuddin Ibnu arabi, pengumuman kematian. setelah mendengar, tahulah aku bahawa Sheikh Sukar telah kembali ke Rahmatullah pagi tersebut. Berlinang air mata memikirkan kekesalan tidak dapat bertemunya.

Inilah aku. ketika ulama begitu ramai hidup di masa ini, tidak mahu segera dicari untuk mendapat penyuluh hidup, tetapi apabila mati barulah.......

Namun hari itu aku sempat mengikuti solat jenazah puluhan ribu di jame Umawi. kemudian jenazah dibawa dengan berjalan kaki dari Jame Umawi ke jame mahyudin sejauh 20 KM. Mungkin dari tol gombak ke masjid negara agaknya. Jenazah beliau dikebumikan bersebelahan maqab Ibnu Arabi.....BERSAMBUNG

No comments: